Jag ville till Berlin, så jag tog mitt pickpack och åkte dit.

Det har varit lite tomt här på bloggen, men jag har försökt att ta till vara på varenda ledig stund. Innan jag åkte på utlandsterminen så stod Berlin på "städer jag vill besöka"-listan. Jag tänkte att vi kunde checka av den när vi tågluffade. Tyvärr blev det inte av, men jag kände fortfarande att jag ville åka dit. Efter lite om och men bestämde jag mig för att åka till Berlin själv. Sagt och gjort, Berlin stod för sista resan på utlandsterminen innan hemfärd till landet lagom, men också min första resa alldeles själv!

Ph; Reichstag – riksdagshuset i Berlin.

Det var lite pirrigt, men när jag väl hade gått på tåget i Gent förrförra tisdagen kändes det inte som en stor grej alls. Tvärtom faktiskt. Det kändes himla naturligt och självklart, och jag blev förvånad varje gång någon sa "wow, ska du verkligen åka dit ensam?""Ja, jag ska åka dit själv, och det ska bli toppen!" När jag checkade in på hostelet var det redan eftermiddag, men jag kände att jag behövde ge mig ut och utforska lite! Reichstag var bara en kort promenad från hostelet, så dit gick jag först.

Ph; Brandenburger Tor.

Ett stenkast därifrån låg Brandenburger Tor. Där vimlade det av turister, som precis som jag, försökte få till en någerlunda bra bild. Jag hade prickat in mina Berlindagar perfekt – vädret var helt på min sida och klädkoden för följande dagar var: ju mindre, desto bättre! Vädret gör himla mycket när en turistar.

Ph; Potsdamer platz.

Därefter åkte jag till Potsdamer platz, som enligt Wikipedia är "ett betydande tog och en trafikknutpunkt." Det stämde rätt så bra. Det fanns en del affärer, men också en del historia. Runt om i Berlin finns små delar av Berlinmuren kvar, tillsammans med informationsskyltar för den som vill veta lite mer. Jag är inte ett dugg intresserad av historia, men historian slukade mig totalt när jag vandrade omkring i Berlin.

Ph; det första jag såg i Kreuzberg.

Jag hade fått tips om att området Kreuzberg var ett område värt att utforska.

Ph; det andra jag såg i Kreuzberg.

Tyvärr tyckte jag att området var lite olustigt, så jag vände och gick ner i tunnelbanan igen. Om, när, jag kommer tillbaka till Berlin får jag ge Kreuzberg en ny chans, gärna tillsammans med någon annan människa.

Framåt kvällen följde jag med två av mina rumskompisar ut för drinkar och tänkte att "ja, lite häng skadar ju inte." Väldigt många har sagt att de föredrar att resa själva, men att de egentligen inte är själva särskilt ofta. Där och då förstod jag verkligen vad de menade! Alla människor jag mötte var väldigt utåtriktade och ville gärna turista i Berlin tillsammans. Dessutom reste de själva och hade galet mycket att berätta om.

När drinkarna och glassen var borta gick vi tillbaka till hostelet. Min första dag i Berlin var över mina förväntningar! Under hela utbytesterminen har jag försökt att gå utanför min comfort zone och utmana mig själv lite. På ett sätt kändes det som att resa själv till Berlin var det mest utmanande jag gjorde under hela utbytesterminen, men på ett sätt inte alls.